Inga Lill Strömberg
Hemsida

Inga Lill Strömberg

Började måla akvarell men målar nu mest i olja.

Motiven är ofta hämtade från hennes resor och havet har varit en inspirationskälla till flera av målningarna.

RECENSION:

Inga-Lill Janssons konst.

Under en följd av år har jag haft förmånen att följa Inga-Lills bildskapande-i akvarell och olja.
Hennes produktion är intressant ur flera synpunkter.
Hon fångar upp verkligheten-på ett eller annat sätt-men väljer numera allt oftare non figurativt måleri.Utöver sina skildringar med naturmotiv och byggnader-inom och utomlands-ägnar hon sig också åt frodigt modellmåleri eller kopierar och låter sig inspireras av Picasso.
I likhet med de flesta konstnärer har hon svängt i sitt måleri från föreställande avbildningar till abstraktion.
Till skillnad från många andra konstnärer har denna övergång inte skett stegvis-snarare som ett
lappkast-med en helt ny kurs och inriktning.Lika lätt tycks hon kunna återvända till det föreställande utan att göra några omvägar till motivet.

I den första fasen i hennnes måleri kan nämnas några spröda och känslosamma akvareller;med titlar som Tjärnö,Spring,Summer,Autumn och Winter.Det är målningar som är lätta att identifiera- hus,bryggor,båtar och natur under olika årstider.

Inga-Lill Janssons flesta naturmålningar är utförda i olja.I denna andra fas skildrar hon det öppna landskapet-främst kust och hav-i titlar som Kust,Rocks och Hav I-IV.
Konstnärinnan verkar närmast besatt av att försöka fånga havets variationer och uttryck-från lugna vatten och en stillsam seglats till böljande hav med höga vågor som rullar och driver mot båthamn och klippor och slutligen sköljer sitt vita skum mot stranden.Allt det här är mästerligt fångat,där även ljuset över havet bidrar till att skapa en stämning av skönhet och njutning-men också oro och respekt.

Målningarna Maspalomas,Maspalomas före orkanen,Gerani,Rethymnon och Lanzarote är alla en del av konstnärinnans svit med havsmotiv.Följdriktigt finns också delfiner med bland hennes målningar-delfiner som är så vanligt förekommande i Medelhavet-vars vatten i så hög grad inspirerat till konstnärligt skapande.
Bland de byggnader hon avbildat kan nämnas målningar med motiv av ett valv i Florens,kloster i Montenegro och vackra palmer vid Bahia Feliz.

Men det är framförallt i Inga-Lill Janssons tredje fas,som det händer någonting annorlunda och uppseendeväckande i hennes måleri.Borta är hav och stränder,människor och fiskar.Varför denna snabba förändring?
Hade hon som Kandinsky,en dag kommit hem och fått se en tavla som hon inte kände igen,därför att den stod upp och ner?Att hon, som han, då upptäckte att målningen blev starkare därför att man inte omedelbart såg vad den föreställde.Motivet pockade inte längre på uppmärksamhet.Kanske var det så.
Eller kastade Inga-Lill sig handlöst ut i abstraktionens värld-där bilder inte är bilder av någonting längre.
Hon inledde med två nonfigurativa bilder som fick titlarna Abstract I och Abstract II.De är gjorda i blåa valörer med inslag av rött,svart och vitt-utförda med virtuos känsla och skicklighet.
Abstract III,Yellow line,MarksFertility,Feelings,Fuel,Spring och Hot är titlar på några efterföljande målningar.Utmärkande för dem alla är att inte åskådarens fantasi skall känna några gränser för vad bilderna föreställer.Förmodligen har inte heller konstnärinnan varit klar över vad hon målade utan bara följt sina impulser.Ändå kan man inte undvika att göra sina egna tolkningar.

Bertil Wivhammar 15.10.07

Bildlektor,konstrecensent.

Utbildning
Konstnär Evert Lundberg som lärare på Hacklehemsskolan.Bild på gymnasiet i Kristinehamn.Bild och drama på lärarutbildningen i Karlstad.

Akvarellkurser och oljemålningskurser för konstnär Bertil Wivhammar.

Medlemskap
Art College Group sedan starten.
Sedan några år tillbaka också medlem i Sundstagruppen.
Saatchi Galleri.
Medlem i Svenska Konstnärsförbundet.





Kommentarer på sidan

Kommentera »

KommentarKommentar från Ingemar Strandh, 2012-07-22
Tack! Det var roligt att se videon från Kitzbuhl!