Carina Ehlers
2017-12-11 12:07   Kommentera »
Hur man superladdar sina dopaminnivåer ~ för att aldrig behöva känna sig ledsen, stressad eller deprimerad igen
Visste du att vi har kemiska beståndsdelar i hjärnan som får oss att må bra? En av de viktigaste är Dopamin, en så kallad signalsubstans vilket är en molekyl som förmedlar en nervsignal på kemisk väg från en nervcell till en annan i centrala nervsystemet. Även känd som ”känna-sig-bra-kemikalie”. Kemiska signalämnen frisläpps och hjärnans belöningssystem aktiveras helt enkelt. Att ha reducerade nivåer av dopaminet kan leda till biverkningar som depression och negativitet. Men varför oroa sig när man genom naturliga vägar kan få en ökad nivå av sitt dopamin och därmed också uppleva en mer konstant nivå av lycka. Bäst av allt är att de följande teknikerna här nedan inte involverar några mediciner.

1. Träning
Att träna kan öka dina nivåer av endorfiner, serotonin och dopamin, vilket inte bara stärker dina muskler, utan hjälper även till att minska på stressen. Det bästa med detta? Det fungerar med vilken som helst form av motion - bara så länge du rör på dig!

2. Undvik missbruk
Medan missbruk kan ge en omedelbar förhöjning av tillfredställelse är det inte långvarigt. Vad som så småningom händer är att dina basnivåer av dopamin faktiskt kommer att minska och du kommer att behöva ditt missbruk oftare. Därför kan det vara fördelaktigt att undvika missbruk och fokusera på saker som ger dig lugn och ro.

3. Avgiftning
Toxiner och ohälsosamma bakterier kan 'stoppa kroppen' att producera dopamin så se till att konsekvent avgifta din kropp.

4. Öka Tyrosin
Denna aminosyra är en av de viktigaste för produktion av dopamin. Se till att få i dig bananer, mörk choklad och grönt te. Även mandlar, om du inte är allergisk.

5. Musik
Musik ökar dina ’må-bra-kemikalier’ så se till att du regelbundet lyssnar på musik som du tycker om.

6. Organisera ditt liv
När du fullbordar ett mål, ökar dopaminnivåerna. Skriv därför ned dina uppgifter, även små, och bocka sedan av dem allteftersom de slutförs. Eftersom du har fullbordat ditt mål så kommer du att uppleva ett litet dopamin rus varje gång du avslutar en uppgift.

7. Kreativitet
Att vara kreativ frigör dopamin. Det fantastiska är att kreativitet kan finnas i en rad olika uppgifter från till exempel skrivande till sång och dans och annat skapande. Ja, naturligtvis också kreativt konstskapande - i allra högsta grad. Kram på er konstvänner

8. Ta en 'streak'-gång
Detta är en visuell display av hur många gånger du uppnår något. Återigen, genom att visa saker du uppnår så kommer din hjärna att känna igen att du fullbordar mål som ökar dopaminet.

9. Kosttillskott
Följande är extra kosttillskott som kan öka dopaminnivåerna:
Curcumin - finns i gurkmeja
Ginkgo biloba
Acetl-l-tyrosin
L-theanin, som finns i grönt te.

10. Meditation
Detta fungerar annorlunda jämfört med fysisk träning.


Facebook Twitter MySpace rss